söndag 23 april 2017

Skit också


Den här årstiden kan beskrivas med ett ord - skit. Hundskit som tinar fram runt bron där Sigge sitter i sin långlina när han blir rastlös och vill gå ut och ingen har tid. Det är fortfarande för blött för att kratta bort det, så nu är det så äckligt på gräsmattan att inte ens skitalstraren själv vill gå där... Det är nästa helgs uppdrag att trolla bort allt hundbajs.

Där det inte är bokstavlig skit är det skitigt... Vi har grus på gårdsplanen och det följer med fuktiga skor in, så golvet i groventren kan just nu näppeligen skiljas från gårdsplanen, det är ett lika tjockt gruslager inne. Innan det kan tas bort måste minst ett tjog skor sorteras och bäras bort, skor som fortfarande behövs samtidigt som även vårskorna behövs... Så det blir också ett senare projekt!

Ett dimension av skit som jag faktiskt har åtgärdat i veckan är hönornas skit. Tidigare i veckan lastade jag ut vinterns tjocka värmande ströbädd, ett jobb som luktar mer surdeg än bajs faktiskt. Det hela med ströbädd går ut på att bygga upp ett tjockt lager med förmultnande strö som under vintern alstrar värme när det förmultnar. Men nu var et dags att skicka ut allt bajs på gödselstacken. Om några veckor till ska det ut i trädgårdslandet och så hoppas jag att det växer som sjutton i sommar!

Idag fortsatte vårstädningen hos hönorna med steg två. Fortfarande är det lite för kallt för att jag ska vilja gå på med vatten och skura väggar, tak och golv i hönshuset men jag har borstat bort allt damm från väggar och tak samt sopat ur redena. Höns alstrar hiskeliga mängder damm... Sedan fick sig spindlar, flugor och andra småkryp en omgång med insektsmedel och så in med nytt strö på golv och i reden. Fortsättning följer, det ska vårstädas i hönshuset även en omgång tre innan jag är nöjd...

Efter allt skitjobb satt det bra med lite glamour i form av bokcirkelträff.

Natti natti! Läggdags i hönshuset. 

Ola njuter av renbäddat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar