lördag 20 maj 2017

Fågelperspektiv

Förra helgen trampade jag gatsten i Edinburgh. Igår trampade jag mossa på stigarna hemmavid. Sevärdheter fanns på båda ställena. I Edinburgh var det kiltar, säckpipor och pubar i trånga gränder som stod för upplevelsen. En själfull stad, väl värd att uppleva. Jag som dessutom är en bokmal av rang förstår varför så många stora författare har bott i Edinburgh. Skottland och Edinburgh har en fantasieggande historia och miljö!

Men nog kan de svenska skogarna också vara stämningsfulla. Igår när jag och Sigge var ute i skogen kom en berguv seglande mellan trädstammarna. Den korsade vår stig bara en liten bit från oss innan den ljudlöst försvann lika plötsligt som den hade dykt upp. De är mäktiga!
Jag funderar på hur man kan höra att en uggla är ljudlös. Det är ju inte så att man normalt sett går omkring och hör fåglar flyga. Kan det ha varit så att symfoniorkestern av småfåglar som alltid finns i bakgrunden, framför allt på våren, tystnade medan uven passerade? Jag vet inte. Tanken slår mig alltid när jag ser en uggla. Att man hör att den är ljudlös...

Ser ni sparvhöken??
Förutom uven så såg jag en orre som lyfte på sidan om stigen. Min fågelhund till promenadkompis missade dock totalt den detaljen... Konstigt nog har jag inte sett någon skogsfågel som är upp på grusvägen och pickar grus i vår. Det är lite illavarslande, det brukar jag alltid se på vårarna. Undrar om det beror alla rovfåglar? Förutom berguven så såg vi igår även en liten sparvhök som satt på en torrfura på ett hygge och spanade. Flera gånger de senaste veckorna har vi dessutom sett duvhöken segla över byn. Som tur är inte just där vi bor men hönsen får vara inspärrade...


Några vilda rovfåglar såg vi inte i Edinburgh, men riktigt säkert finns de där. Skottarna verkade vara måna om stadens fåglar, på husväggarna uppe under taken satt duvslag och utanför fönstret till vår lägenhet hängde en fågelmatare. Är det några som kan det där med att resa så är det ju fåglarna. Vem vet, kanske har några av våra vårfåglar också nyss passerat Skottland?!
Koppel på den här årstiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar