onsdag 19 april 2017

Våra småttingar

Kommer ni ihåg äggen som vi visade för några veckor sedan? Det blev tre små dunbollar av dem. Det skulle ha blivit fem men ibland är det inte bra att läsa för mycket på sociala medier... Förra gången vi kläckte fram kycklingar skalade jag försiktigt fram de kycklingar som inte orkade knacka hål på hela äggskalet. De har vuxit och blivit fantastiskt fina och sociala hönor. Den här gången hade jag läst på bättre och bland annat läst många varningar om att man absolut inte ska hjälpa kycklingar ut ur skalen. Så jag bestämde mig för att ha is i magen när två kycklingar inte verkade vilja komma ut. Morgonen därpå var båda döda inne i äggen. Nästa gång ska jag följa min egen instinkt och inte lyssna på självutnämnda experter i någon facebookgrupp.

Nåväl tre väldigt pigga och busiga små kycklingar blev det ändå. Just nu är de inte direkt klassiskt söta, dunbollstadiet är passerat. Ordet fulsöta passar bättre in på hur de är de just nu! Än får de bo i garaget innan de får flytta ut till storhönorna i hönshuset.

Igår fick däremot småplantorna flytta ut. I år blir det busktomater, gurka, zuccini, lite purjolök. Ska förså persilja och grönkål också har jag tänkt om jag hinner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar