söndag 20 oktober 2013

Premiär på vintersäsongen

Efter en hel höst full med förkylningar och älgjakt har vi inte gjort mycket tillsammans hela familjen. Idag hade vi bestämt att vi skulle ut, kosta vad det kosta ville. Jag har varit förkyld i mer än tre veckor och efter ett däckbyte med efterföljande ridtur bröt influensan ut för fullt så jag har varit däckad(!) i flera dagar. När man ska ut så ska alla ha med sig sina egna leksaker, jag ville ha en ryggsäck fullproppad med mat, Johan  ville ha bössan och nya GPS-leksaken, storasyster pakade sin "fiskerygga" med leksaker, vi fick inte låna hennes termos till chokladen... Lillasyster hade inte så stora krav, hon var nöjd med att slippa frysa!



Matsäcken blev inte överdådig men limpmackor med ost, varm choklad, kaffe och några småkakor lyckades vi ändå skrapa ihop ur våra tomma förråd. Men vad man förtränger de mindre roliga delarna av friluftsliv. Bara att klä på hela familjen tog mer än en timme, det är underställ, fleecekläder, overaller, handskar, tjocksockar och skor. Och så var ju storasysters rätta flecceställ på dagis - leta fram något annat till henne. Och lillasysters fleccebrallor.. När jag väl hade fått på barnen alla deras kläder, så var det jag själv kvar. Då hade Johan varit packad och klar säkert en halvtimme... Inte visste jag var mina överdragsbyxor och ullunderställ var. Och vilken jacka var det egentligen jag brukade ha på mig i skogen på vintern??? Jag var alldeles mattsvettig och skakig i mina förkylningströtta ben innan till slut även jag var klar. Hur många varv runt huset jag hade sprungit och in och ut i förrådet innan jag var klar vet jag inte ens. Otaliga...





Men oj vad det är värt det när man väl kommer ut! Det var så fantastiskt vackert ute, vit, gnistrande, kall snö, strålande sol, blått vatten utanför den smala iskanten närmast land och precis lagom kallt så att man både slapp frysa och bli blöt. Och så blir alla så harmoniska när man kommer hem, hunden är trött och avslappnad, vi vuxna är mindre snarstuckna och barnen är nöjda och glada över att få leka inne i lugn och ro resten av dagen! Alla är lättskötta helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar